Fabiatou Auto News

Tuesday, September 30, 2008

Saab 9-X Αir

Το πρωτότυπο 9-X Air είναι ένα σχεδιαστικό όραμα που εξερευνά πως θα μπορούσε να μοιάζει ένα μελλοντικό convertible Saab. Διαθέτει μια μοναδική οροφή τύπου καλύπτρας – εκκρεμεί η πιστοποίηση ευρεσιτεχνίας - και τις αναλογίες ενός σπορ αυτοκινήτου, καθώς και δυνατότητα φιλοξενίας τεσσάρων επιβατών.
Εξελίσσοντας το καλούπι του συμβατικού σχεδιασμού των convertible, το αμάξωμα του 9-X Air ενσωματώνει προεξέχουσες οπίσθιες κολώνες που κυρτώνουν προς τα πάνω για να στεγάσουν την επίπεδα αναδιπλούμενη οροφή τύπου καλύπτρας. Ο σχεδιαστής Anthony Lo και η ομάδα του έχει επιτύχει αυτή την εκτέλεση, ενώ εξακολουθούν να προσφέρουν την πρακτικότητα της χρήσης και τις τέσσερεις εποχές του χρόνου και της φιλοξενίας τεσσάρων επιβατών, μια πρωτοπορία που ξεκίνησε η Saab όταν παρουσιάστηκε το πρώτο της convertible, στo Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης ακριβώς πριν από 25 χρόνια.
Από την οροφή προς τα κάτω ή προς τα πάνω, το 9-X Air έχει μια εντελώς ξεχωριστή σιλουέτα. Με την οροφή τύπου καλύπτρας μαζεμένη και το πίσω παρμπριζ ανασηκωμένο, οι επιβάτες μπορούν να απολαύσουν την πλοήγηση ενός ανοικτού αυτοκινήτου χωρίς τους ενοχλητικούς στροβιλισμούς του ανέμου. Το πάνω τμήμα του 9-X Air δανείζεται την εμφάνιση ενός αυθεντικού κουπέ, με μια μοναδική σχεδίαση που αποφεύγει την εμφάνιση ενός συμβατικού convertible τεσσάρων θέσεων. Σχεδιασμένο παράλληλα με το πρωτότυπο Saab 9-X BioHybrid, το 9-X Air μοιράζεται την ξεχωριστή μορφή του μπροστινού τμήματος, μαζί με το εξαιρετικά αποτελεσματικό κινητήριο σύνολο. Ο 1.4-λίτρων κινητήρας Saab BioPower συνδυάζει μια σειρά από βήματα για πιο υπεύθυνες επιδόσεις: σωστό μέγεθος κινητήρα, υπερσυμπίεση, χρήση βιοκαυσίμων και υβριδικής τεχνολογίας.
Κινούμενος με καύσιμο Ε85 (85% βιοαιθανόλη / 15% βενζίνη), ο κινητήρας αποδίδει τη σπορ επίδοση των 200 ίππων (147 kW), δίνοντας επιτάχυνση από 0 στα 100 χλμ /ώρα σε 8,1 δευτερόλεπτα και προβλεπόμενες εκπομπές καυσαερίων CO2 μόλις 107 γρ / χλμ στον συνδυασμένο κύκλο . Σε σύγκριση με τη βενζίνη, οι συνολικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, χρησιμοποιώντας Ε85 είναι πολύ μικρότερες.
Το καθαρό, σμιλευμένο περίγραμμα του αμαξώματος του 9-X Air, προσδίδει μια νέα έκφραση στον εμπνευσμένο σκανδιναβικό σχεδιασμό της Saab και στην αεροναυπηγική της κληρονομιά. Η γεμάτη νόημα στάση, με ελάχιστες προεξοχές εμπρός και πίσω, συμπληρώνεται από ένα ενιαίο παρμπρίζ που διατρέχει ολόγυρα το αμάξωμα, ομαλές, μη διακοπτόμενες επιφάνειες και φωτιστικά σώματα που μιμούνται το χρώμα του πάγου.

Η εξωτερική εμφάνιση ορίζεται από τις εξέχουσες κολώνες C, ή στηρίγματα, που παρέχουν τον πίσω χώρο τοποθέτησης για τη μοναδική οροφή τύπου καλύπτρας, μια ενισχυμένη επίπεδα αναδιπλούμενη οροφή. Η οροφή τύπου καλύπτρας είναι από ύφασμα, και όχι από μέταλλο, για εξοικονόμηση βάρους και για πιο αποτελεσματική αποθήκευση στο χώρο αποσκευών. Είναι πλήρως αυτόματη στη λειτουργία και αναδιπλώνεται τακτοποιημένα σε τρία μικρά τμήματα κάτω από το πάτωμα του χώρου φόρτωσης. Το πίσω παρμπριζ μεταξύ των στηριγμάτων αποσύρεται αυτόματα για να επιτρέψει την τοποθέτηση της οροφής στο χώρο φόρτωσης. Στη συνέχεια,το παρμπριζ επανέρχεται στην αρχική του θέση, παρέχοντας πλήρη κάλυψη στους επιβάτες της καμπίνας, όσο η οροφή είναι ανοικτή.Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του «περιβάλλοντος γυαλιού», μαζί με την ενεργή λειτουργία απομάκρυνσης του ανέμου που είναι τοποθετημένη στη μπάρα συγκράτησης του παρμπρίζ , παρέχει ενισχυμένη άνεση στους επιβάτες. Αυτό ελαχιστοποιεί το στροβιλισμό του ανέμου, μειώνει τα πίσω ρεύματα του ανέμου και καταργεί την ανάγκη για ένα προστατευτικό δίχτυ απομάκρυνσης του αέρα. Ο διαχωρισμός του οπισθίου παρμπριζ από την αναδιπλούμενη οροφή, επίσης, δίνει τη δυνατότητα για μια έκταση από γυαλί μεγαλύτερη απ’ οτι είναι εφικτή με μαλακή οροφή και ενσωματωμένο παρμπριζ.Σε μια νέα ρήξη με τις σχεδιαστικές συμβάσεις, το 9-X Air διαθέτει χώρο αποθήκευσης αρκετα μεγάλο ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει δύο τσάντες του γκολφ. Για εξοικονόμηση βάρους λειτουργεί με ελατήρια χωρίς ηλεκτρική βοήθεια και ολισθαίνει αβίαστα πάνω σε κυλίνδρους. Κάτω από το συρτάρι που ολισθαίνει υπάρχει ένας ξεχωριστός αποθηκευτικός χώρος για μικρότερα αντικείμενα.Στο εσωτερικό, το 9-X Air περιλαμβάνει καινοτόμες εξελίξεις στο σχεδιασμό του πιλοτηρίου με επίκεντρο τον οδηγό και στην παροχή αδιάλειπτης συνδεσιμότητας για προσωπικές νομαδικές συσκευές, που εισήχθησαν για πρώτη φορά στο 9-X BioHybrid. Η ζώνη πληροφόρησης του οδηγού είναι μια ακρυλική επίπεδη και τοξωτή επιφάνεια με πολλά στρώματα, μέσα στην οποία περιλαμβάνεται μια σειρά από 5 οθόνες που φωτίζονται με πράσινα τρισδιάστατα γραφικά. Αυτή περιλαμβάνει και μια οθόνη πληροφόρησης και ελέγχου στα αριστερά του οδηγού πάνω στη διαμόρφωση της θύρας. Ακόμα μια οθόνη πληροφόρησης, που δείχνει, για παράδειγμα, την πλοήγηση με περισσότερες πληροφορίες, αν επιλεγεί, είναι τοποθετημένη στην καμπίνα για τον μπροστινό επιβάτη. Όλες τις οθόνες και τα μενού μπορεί να τα χειριστεί ο οδηγός, να τα προσαρμόσει ή να τα ελαχιστοποιήσει μέσω χειριστηρίων στο τιμόνι. Οι οθόνες της κάμερας θέασης πίσω έχουν τοποθετηθεί σε βολικό σημείο, πάνω από τις κύριες ενδείξεις μέσα στο εύρος ορατότητας του οδηγού.

Σε συνεργασία με τη Sony Ericsson, το 9-X Αir και το 9-X καταδεικνύουν το δυναμικό για αόρατη, ασύρματη συνδεσιμότητα (Bluetooth) με μια ή πολλαπλές νομαδικές συσκευές (κινητά τηλέφωνα, PDA κτλ). Η εντός του αυτοκινήτου σύνδεση επιτρέπει τη μεταφορά δεδομένων, λειτουργίες ψυχαγωγίας και δορυφορικής πλοήγησης που μεταφέρονται αυτόματα στο αυτοκίνητο, ενώ η συσκευή παραμένει στην τσέπη του χρήστη.To αποδοτικό κινητήριο σύνολο που συνδυάζει σωστό μέγεθος κινητήρα και υπερσυμπίεση με τη χρήση καυσίμου βιοαιθανόλης και υβριδικής τεχνολογίας προκειμένου να έχει σπορ επιδόσεις, με σημαντικά μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Τροποποιημένος ώστε να καίει καύσιμο Ε85, ο turbo κiνητήρας 1.4 λίτρων BioPower παράγει 200 ίππους και 280 Nm ροπής από τις 1750 ως τις 5000 σ.α.λ, όπως επίσης και μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τη βενζίνη. Η φόρμουλα του που υποστηρίζεται από υβριδική τεχνολογία, δίνει κατανάλωση μεικτού κύκλου με βενζίνη μόλις 5.0 λίτρα/100 χλμ και 119 γρ CΟ²/χλμ. Με Ε85 οι εκπομπές είναι ακόμα μικρότερες, μόλις 107 γρ/χλμ, με την εκτιμώμενη κατανάλωση καυσίμου στα 6.5 λίτρα/100 χλμ.Με 6-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, αυτόματο συμπλέκτη και χειριστήρια στο τιμόνι, το κινητήριο σύνολο είναι εξελιγμένο για να απαντά στις περιβαλλοντικές ανάγκες αλλά και στην ανάγκη της εξοικονόμησης ενέργειας του σημερινού κόσμου της αυτοκίνησης.

Το Saab 9-X Αir προχωρά ένα βήμα μπροστά με ένα κινητήρα που εκμεταλλεύεται πλήρως το πλεονέκτημα των πολλών οκτανίων που έχει το καύσιμο Ε85. Χρησιμοποιεί μεγαλύτερη αναλογία συμπίεσης (10.2:1) και πίεση ώθησης του turbo (μέχρι 1.6 bar) από οτι θα ήταν δυνατό με ένα βενζινοκινητήρα. Τα περισσότερα οκτάνια του Ε85 (104 RON) έναντι των 95 RON της βενζίνης, το κάνουν ανθεκτικότερο στην επιβλαβή προανάφλεξη ή την κρουστική καύση, αφού το μείγμα καυσίμου/αέρα συμπιέζεται μέσα στον κύλινδρο. Ενώ έχει εξελιχθεί για χρήση καυσίμου Ε85, ο κινητήρας διαθέτει την ευελιξία να καίει και βενζίνη, αν και η ισχύς θα είναι μικρότερη. Το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα μπορεί να τροποποιεί το χρονισμό ανάφλεξης και την πίεση ώθησης για να διασφαλίσει οτι δεν θα υπάρξει προανάφλεξη λόγω της υψηλότερης αναλογίας συμπίεσης.

H κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CΟ² μειώνονται περαιτέρω από την προσθήκη ενός υβριδικού συστήματος επόμενης γενιάς, που περιλαμβάνει μια μπαταρία ιόντος λιθίου και σημαντικά υψηλότερη δυνατότητα ισχύος με τη συλλογή περισσότερης ενέργειας από το περιβάλλον και περισσότερης ηλεκτρικής ώθησης. Ένα ηλετρικό μοτέρ/γεννήτρια, που οδηγείται με ιμάντα από το στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα, αντικαθιστά τον παραδοσιακό εναλλάκτη. Η ηλεκτρική ισχύς και μεταφέρεται και αποθηκεύεται από την κομπακτ μπαταρία ιόντος λιθίου, που βρίσκεται κάτω από το πάτωμα φόρτωσης πίσω. Sε το συνδυασμό της τεχνολογίας υπερτροφοδότησης και το υβριδικό σύστημα προώθησης, η δυναμική συμπεριφορά του μικρού κινητήριου συνόλου βελτιώνεται ακόμα περισσότερο. Στο ξεκίνημα και σε μανούβρες προσπέρασης, το ηλεκτρικό μοτέρ προσθέτει δύναμη επιτάχυνσης. Χρησιμοποιείται επίσης για την επανεκκίνηση του κινητήρα, υποστηρίζοντας τη λειτουργία αυτόματης οικονομίας καυσίμου, όταν το αυτοκίνητο είναι σε στάση. Για να βελτιώσει ακόμα περισσότερο την απόδοση, το υβριδικό σύστημα καθιστά δυνατή τη μεγαλύτερη διακοπή παροχής καυσίμου κατά την ελάττωση ταχύτητας και το φρενάρισμα. Το ηλεκτρικό μοτέρ δρα επίσης και ως γεννήτρια. Μπορεί να τεθεί σε ισχύ από τον κινητήρα για να φορτίσει την μπαταρία και να υποστηρίξει το ηλεκτρικό φορτίο του οχήματος. Ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συλλάβει την κινητική ενέργεια κατά την μείωση ταχύτητας, αποθηκεύοντας αυτή την ενέργεια στο φορτίο της μπαταρίας. Αυτός ο δεύτερος τύπος φόρτισης είναι κατά κόσμον γνωστός ως ανάκτηση της ενέργειας πέδησης (regenerative braking).

Πηγή: Saab