Fabiatou Auto News

Wednesday, March 19, 2008

Καμουφλάζ και Μεταμφίεση: Μάχη Εναντίων Των Παπαράτσι Πρωτοτύπων

Το καμουφλάζ και η μεταμφίεση είναι πολύ σημαντικά όταν τα πρωτότυπα νέων μοντέλων φεύγουν για πρώτη φορά από τον καλά προστατευμένο περίβολο του στούντιο σχεδίασης ή του εργαστηρίου και βγαίνουν στη δοκιμαστική πίστα ή στον ανοιχτό δρόμο. Αν και μεγάλο μέρος των δοκιμών των σημερινών αυτοκινήτων μπορεί να γίνεται εκ των προτέρων μέσω προσομοιώσεων υπολογιστή ή στο δυναμόμετρο, αναπόφευκτα έρχεται η μέρα όπου όλα τα αποτελέσματα των δοκιμών πρέπει να επαληθευτούν και το αυτοκίνητο πρέπει να κυκλοφορήσει στο φυσικό του περιβάλλον – στο δρόμο.Πριν από δύο χρόνια, ήταν η σειρά του Insignia, του νέου μεσαίου αυτοκινήτου της Opel που κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του στις 22 Ιουλίου. Ήταν το πρώτο test drive στην πίστα Nürburgring-Nordschleife – μία μέρα που οι ειδικοί καμουφλάζ της Opel είχαν προετοιμάσει επιμελώς επί μήνες. Με μία πολύ ελκυστική, εντελώς νέα γραμμή αμαξώματος και ανάγλυφη σχεδίαση, ο διάδοχος του Vectra αναμένεται να προκαλέσει αίσθηση στη μεσαία κατηγορία – αλλά οι εκπλήξεις λειτουργούν μόνον όταν δεν αποκαλύπτονται εκ των προτέρων.Η ομάδα που ήταν υπεύθυνη για το καμουφλάζ των πρωτοτύπων ξεκίνησε να κάνει τις προετοιμασίες της για τη φάση δοκιμών, όταν το νέο αυτοκίνητο βρισκόταν ακόμα στις προσομοιώσεις υπολογιστή και στα μοντέλα από πηλό. Μαζί με τους αρχισχεδιαστές και τους μηχανικούς, η ομάδα αποφάσισε ποιες από τις χαρακτηριστικές γραμμές του αυτοκινήτου έπρεπε να μείνουν κρυφές, όσο το δυνατόν περισσότερο, από τους παπαράτσι πρωτοτύπων.Μαζί, δημιούργησαν ένα ‘facelift’ για το προσεχές μοντέλο που θα μπορούσε να μεταμφιέσει τα πρωτότυπα με τον καλύτερο τρόπο. Μία από τις εκδόσεις είχε ένα πολύ κομψό, χυτό πίσω τμήμα, για παράδειγμα, γι’ αυτό σχεδίασαν μία αεροτομή για να το κρύψει. Ένα ξύλινο μοντέλο κατασκευάστηκε σαν καλούπι για τα πλαστικά τμήματα του καμουφλάζ που απαιτούνταν για τα περίπου 200 οχήματα δοκιμών τα οποία πρέπει να μεταμφιεστούν πριν τη μαζική παραγωγή.
Επίσης, σχεδιάστηκαν καλύμματα για άλλα χαρακτηριστικά εξαρτήματα του αμαξώματος και κατασκευάστηκαν μέσα από την ίδια διαδικασία. Όπως πάντα, τα πρώτα πρωτότυπα μεταφέρθηκαν σε ένα εργαστήριο, σε μία πολύ καλά προστατευμένη περιοχή του εργοστασίου προκειμέν
ου να μεταμφιεστούν σαν τα πρώτα οχήματα δοκιμών.

Το πρώτο “facelift” έπρεπε να κάνει το Insignia όσο το δυνατόν πιο άσχημο

Γι’ αυτή τη φάση του καμουφλάζ, οι ειδικοί χρησιμοποιούν ειδική κόλλα και μεμβράνες που διασφαλίζουν μία ομαλή επιφάνεια, η οποία παραμένει εύκαμπτη και δεν σχίζεται σε θερμοκρασίες από μείον 40 μέχρι 70 βαθμούς Κελσίου. Σε άλλες περιοχές, στη μεμβράνη παρεμβάλλεται αφρός για να αλλάζει τις καμπύλες του αυτοκινήτου. Αυτή κόλλα χρησιμοποιείται επίσης για να καμουφλάρει τις χαρακτηριστικές γραμμές των παραθύρων. Η Γερμανική αστυνομία χρησιμοποιεί αυτό τον τύπο μεμβράνης για να επισημάνει τα περιπολικά της αυτοκίνητα - πράσινο και μπλε στη Γερμανία.Μικρά, έντονου κοντράστ καλύμματα τοποθετούνται για να κρύψουν τις άλλες επιφάνειες του πρωτοτύπου. Επί χρόνια, η πρακτική στην Opel ήταν η χρήση ενός σχεδίου ασπρόμαυρης σκακιέρας, αλλά αυτό τώρα έχει αντικατασταθεί από τα ‘Ψάρια’ - Fishies”, στρογγυλά διαμάντια σχήματος ψαριού σχεδιασμένα για να μπερδέψουν τους φακούς των φωτογραφικών μηχανών και τα μάτια των κατασκόπων. Αυτή η μεταμφίεση σύντομα θα γίνει ακόμα καλύτερη από τις ‘Οφθαλμπάτες’ – ‘Flimmies’, ένα νέο είδος καμουφλάζ του οποίου το σχέδιο δημιουργεί μία αίσθηση τρέμουλου.

Αν έχει λογότυπο Opel, σίγουρα δεν είναι Opel

Η τοποθέτηση ψεύτικων αναγνωριστικών σημάτων στα πρωτότυπα είναι ένα διάσημο τρικ στην επιχείρηση του καμουφλάζ. Επομένως, ένα όχημα δοκιμών με λογότυπο τύπου Opel και πινακίδες κυκλοφορίας GG (ο κωδικός πινακίδων κυκλοφορίας για το Groß-Gerau και το Rüsselsheim στη Γερμανία) σίγουρα δεν είναι Opel.Οι προβολείς και τα πίσω φώτα είναι πολύ δύσκολο να καμουφλαριστούν καθώς οι Κανονισμοί του Υπουργείου Μεταφορών ορίζουν κατηγορηματικώς ότι ο κώνος φωτός ενός οχήματος – ακόμα και ενός πρωτοτύπου - τα φώτα στοπ και όλες οι άλλες λειτουργίες πρέπει να πληρούν τις νομικές απαιτήσεις. Δυστυχώς, οι προβολείς και τα πίσω φώτα είναι ένα δημοφιλές μέσον που χρησιμοποιούν οι σχεδιαστές για να πετύχουν την αναγνωρισιμότητα του αυτοκινήτου, επομένως πρέπει να είναι καλά καμουφλαρισμένα. Για το σκοπό αυτό, ειδικοί του καμουφλάζ, τοποθετούν απλά, στρογγυλά φώτα από ένα κατάστημα αξεσουάρ στο πίσω τμήμα του αυτοκινήτου και κατασκευάζουν ειδικά εξαρτήματα για τους προβολείς.Μία ακόμα πρόκληση για τους ειδικούς του καμουφλάζ είναι ότι τα στοιχεία μεταμφίεσης πρέπει επίσης να είναι αφαιρούμενα. Σε ορισμένες δοκιμές, όπως ακουστικής ή αεροδυναμικής, τα όποια στυλιστικά στοιχεία του αμαξώματος αποτελούν εμπόδια, πέρα από την ασφάλεια. Γι’ αυτό, μερικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων προτιμούν μεγάλα καλύμματα που αγκαλιάζουν το αμάξωμα και μπορούν να στερεώνονται με ιμάντες και Velcro. Η Opel υιοθέτησε μία διαφορετική μέθοδο, καθώς αυτά τα μεγάλα καλύμματα χαλαρώνουν στις υψηλές ταχύτητες, καταστρέφοντας το καμουφλάζ και βάζοντας σε κίνδυνο τους άλλους χρήστες των δρόμων.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο σε μία άριστη επιχείρηση καμουφλάζ; Οι άνθρωποι

Το πιο αδύνατο σημείο όλων των εργασιών καμουφλάζ είναι οι τεχνικοί που σχετίζονται με το αυτοκίνητο δοκιμών. Όπου εμπλέκονται άνθρωποι, εγκυμονεί πάντα ο κίνδυνος σφάλματος, και στο τέλος μιας μεγάλης, κοπιαστικής ημέρας στα ειδικά συνεργεία, υπάρχει πάντα η πιθανότητα λανθασμένης τοποθέτησης του καμουφλάζ.Για να αποτρέπονται τέτοια ολισθήματα από οδηγούς δοκιμών ή μηχανικούς, η Opel θεσπίσει ένα αυστηρό σετ κανόνων αναφορικά με τα πρωτότυπα. Σύμφωνα με τον Κανόνα 531, κανένα καμουφλαρισμένο αυτοκίνητο δοκιμών δεν επιτρέπεται να σταματά σε δημόσιο χώρο, παραδείγματος χάριν, για να φάει ο οδηγός κάτι στα γρήγορα. Ένας μουσαμάς πρέπει πάντα να υπάρχει μέσα στο αυτοκίνητο, γιατί ακόμα και τα αξιόπιστα Opel μερικές φορές ακινητοποιούνται από βλάβη κατά τη διάρκεια της φάσης δοκιμών και πρέπει να καλύπτονται γρήγορα. Για την προστασία των μυστικών του εργοστασίου, τα πρωτότυπα πάντα συνοδεύονται από ένα δεύτερο αυτοκίνητο σε δημόσιους δρόμους, ώστε να υπάρχει πάντα διαθέσιμη βοήθεια, αν χρειάζεται. Σε μεγάλες αποστάσεις τα πρωτότυπα πρέπει να μεταφέρονται σε κλειστά φορτηγά, όπως όταν πηγαίνουν για δοκιμές στη Φινλανδία. Στο παρελθόν, πολυμήχανοι φωτογράφοι μπορούσαν πολύ γρήγορα να σηκώνουν το μουσαμά του φορτηγού και να τραβούν μερικές φωτογραφίες ενώ ο οδηγός έκανε ένα επιβεβλημένο διάλειμμα.Αλλά γιατί όλες αυτές οι προσπάθειες; Με λίγα λόγια, η βιομηχανία αυτοκινήτου ζει και αναπνέει από τα νέα μοντέλα, κάτι που έχει μεγάλο ενδιαφέρον για δύο ομάδες κυρίως: τους ανταγωνιστές και τα μέσα ενημέρωσης. Ενώ οι ανταγωνιστές θέλουν να αντιδρούν σε νέα προϊόντα το ταχύτερο δυνατόν με δικές τους καινοτομίες, για τα media, η είδηση οποιασδήποτε νέας καινοτομίας είναι ένα πολύτιμο μέσον για να προσελκύσει νέους αναγνώστες ή θεατές. Είναι η πρώτη εντύπωση των πελατών για το αυτοκίνητο, καθορίζει την εμφάνιση μιας μάρκας για το κοινό και συχνά δημιουργεί εικασίες για πιθανές τεχνολογικές καινοτομίες που κρύβονται πίσω από το αμάξωμα. Γι’ αυτό, η προστασία νέων στυλ αμαξωμάτων από τα αδιάκριτα βλέμματα, έχει γίνει μία μορφή τέχνης στα τμήματα εξέλιξης της αυτοκινητοβιομηχανίας τις τελευταίες δεκαετίες.

Παπαράτσι πρωτοτύπων: Η Νέμεση για τους ειδικούς του καμουφλάζ

Ο κυριότερος αντίπαλος των ειδικών του καμουφλάζ είναι ειδικοί φωτογράφοι που αποκαλούνται κυνηγοί πρωτοτύπων, ή απλά φωτο-κατάσκοποι. Οι παπαράτσι πρωτοτύπων γνωρίζουν πολύ καλά που βρίσκονται οι πίστες δοκιμών που προτιμά η βιομηχανία αυτοκινήτου σε όλο τον κόσμο. Αυτοί οι φωτογράφοι αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό από ερασιτέχνες που φωτογραφίζουν τυχαία ένα άγνωστο αυτοκίνητο με τα τηλέφωνα-φωτογραφικές μηχανές τους. Βέβαια, μερικές φωτογραφίες που φτάνουν στα γραφεία των εκδοτών απεικονίζουν μοντέλα παραγωγής που είναι απλά ασυνήθιστα, γιατί δεν πωλούνται στη χώρα του φωτογράφου, και επομένως δείχνουν εξωτικές ή μυστηριώδεις.Οι επαγγελματίες φωτογράφοι, από την άλλη, μπορούν να αποσπούν πενταψήφια ποσά, ανάλογα με τη μάρκα, το χρονικό διάστημα και την ποιότητα της εικόνας, και είναι το βασικό εισόδημα μιας μικρής, αλλά πολύ εξειδικευμένης ομάδας γνωστής ως ‘Photoshoppers’. Στο παρελθόν, έμπειροι σχεδιαστές επεξεργάζονταν καλλιτεχνικά φωτογραφίες καμουφλαρισμένων αυτοκινήτων με κραγιόν και μαύρο μελάνι για τη δημιουργία εικόνων υψηλής ακρίβειας από νέα μοντέλα και καινοτομίες. Στις μέρες μας, οι καλλιτέχνες του Photoshop είναι αυτοί που προσπαθούν να δημιουργούν ρεαλιστικές εικόνες των νέων μοντέλων. Ως βάση έχουν φωτογραφίες πρωτοτύπων και σχεδιαστικές μελέτες, που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές προκειμένου να δοκιμάσουν την αντίδραση του κοινού σε σαλόνια αυτοκινήτων και να αυξήσουν την προσμονή για τα μελλοντικά οχήματα παραγωγής.Οι προστάτες των πρωτοτύπων θα ήθελαν πολύ να καμουφλάρουν αυτά τα πρωτότυπα επίσης, απλά δεν τους επιτρέπεται…

Opel