Fabiatou Auto News

Monday, July 13, 2009

Κληρονομιά RS

Το 1968, ο άνθρωπος δεν είχε πατήσει ακόμα στο φεγγάρι, ούτε το Concorde είχε πετάξει και η Ford Ευρώπης που είχε ιδρυθεί πρόσφατα είχε μόλις παραδώσει το πρώτο της αυτοκίνητο, το Ford Escort.

Σ’ αυτό το σκηνικό, το όνομα Ford RS γεννήθηκε αθόρυβα, στη Γερμανία. Τα 15M RS (P6), 17M RS και 20M RS (P7), άρχισαν να παράγονται το Μάρτιο του 1968 και ήταν τα πρώτα αυτοκίνητα Ford όλων των εποχών που έφεραν το όνομα RS, αν και κανένα δεν έφερε το λογότυπο.

Δύο χρόνια αργότερα, το 1970, η Ford – εμπνευσμένη από τις πρώτες επιτυχίες στο “Rallye Sport” – εισήγαγε το πρώτο Ευρωπαϊκό μοντέλο υψηλών επιδόσεων RS, το Escort RS 1600. Από τότε, η ταυτότητα RS αποτέλεσε σημαντικό τμήμα του αγωνιστικού κύρους της Ford.

Στα 40 χρόνια από τότε που πρωτοεμφανίστηκε, το λογότυπο RS χρησιμοποιήθηκε σε μόλις 22 από τα πιο σπορ αυτοκίνητα δρόμου της Ford, τα οποία ξεχώριζαν για τις επιδόσεις και την άριστη σχέση αξίας/τιμής (value for money) που προσέφεραν.

Τα RS Ford έχουν κατασκευαστεί σε πολλές διαφορετικές διατάξεις: με τον κινητήρα μπροστά ή στο κέντρο, με κίνηση σε όλους τους τροχούς (AWD), στους πίσω τροχούς (RWD) ή στους εμπρός τροχούς (FWD), με τετρακύλινδρους ή εξακύλινδρους, ατμοσφαιρικούς ή υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες.

Τα περισσότερα μοντέλα υποβλήθηκαν σε εκτενείς δοκιμές στη σήραγγα αεροδυναμικής με στόχο την εξέλιξη των αεροδυναμικών χαρακτηριστικών, από το Sierra και το Escort RS Cosworth μέχρι το νέο Focus RS.

Επιπλέον, όλα ξεπέρασαν τα όρια της τεχνολογίας και όλα σχεδόν ήταν επιτυχημένα στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Σαν αποτέλεσμα, το καθένα κατείχε μία μοναδική θέση στην αγορά του και συνετέλεσε σε μία περήφανη αγωνιστική κληρονομιά.

Το πρώτο Ford RS – το Escort RS1600 – ήταν το πρώτο Ford που χρησιμοποίησε ένα 16-βάλβιδο κινητήρα με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους, και το πρώτο που συναρμολογήθηκε στη νέα εργοστασιακή μονάδα Advanced Vehicle Operation, στο Essex της Βρετανίας.

Όπως πολλά επόμενα μοντέλα RS, το RS1600 γνώρισε παγκόσμια επιτυχία σε αγώνες και ράλι, όπως το Ράλι Σαφάρι Ανατολικής Αφρικής του 1972 και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1974.

Σε άλλες περιπτώσεις, τα μοντέλα Ford Capri RS2600 και RS3100 δεν αποτελούσαν απλώς τα πιο ισχυρά μοντέλα-ναυαρχίδες της δημοφιλούς σειράς coupé της Ford, αλλά αρίστευαν σε αγώνες, όπως τα Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1971 και το 1972.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, το RS2000 με τους 4 εμπρός προβολείς έγινε το μοντέλο RS με τις καλύτερες πωλήσεις μέχρι σήμερα. Το Escort RS1800 κέρδισε τον τίτλο των Κατασκευαστών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 1979, και ήταν το μέσον για να κερδίσουν οι Waldegard (1979) και Ari Vatanen (1981) τους αντίστοιχους τίτλους των Οδηγών.

Στη δεκαετία του 1980, το πρώτο front-wheel-drive Ford RS, το Escort 1600i, ήταν το πρώτο που χρησιμοποίησε ψεκασμό καυσίμου και πεντατάχυτο κιβώτιο, ενώ το Escort RS Turbo ήταν το πρώτο με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.

Το RS200 με κινητήρα στο κέντρο, από το οποίο κατασκευάστηκαν μόνο 200 αυτοκίνητα μεταξύ 1984 και 1986, προοριζόταν για αγώνες ράλι Group B και είχε αγωνιστικής προέλευσης, αλουμινένιο, κυψελοειδές, ατσάλινο πλαίσιο, πάνω δομή από ανθρακονήματα και Kevlar, υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα Cosworth BDT και AWD. Με εντυπωσιακό στυλ από τον οίκο Ghia, το RS200 ήταν το πιο αποκλειστικό και ακριβό Ford RS που έχει πουληθεί ποτέ. Από τότε, αποτελεί επίσης γνώριμη παρουσία σε αγώνες rallycross.

Περί τα τέλη της δεκαετίας του 1980, η σειρά Sierra RS Cosworth με κινητήρα Cosworth YB, 150mph γνώρισε την επιτυχία, καθώς τα γρήγορα και με καλή σχέση αξίας/τιμής αυτοκίνητα δρόμου, όπως οι εκδόσεις του RS500 κυριάρχησαν τόσο πολύ στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ώστε χρειάστηκε να γίνει αναμόρφωση όλου του Πρωταθλήματος, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα κέρδιζαν σε κάθε αγώνα.

Ακόμα κι έτσι όμως, τα αγωνιστικά 500bhp RS500 κέρδισαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1987 και στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1988.

Η επόμενη δεκαετία σηματοδότησε την επιστροφή της Ford στην κορυφή των Ράλι με το Escort RS Cosworth, συμπερ. μιας νίκης στο 1994 Monte Carlo Rally – ένα μοντέλο που υπήρξε πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του αυτοκινήτων δρόμου Escort RS Cosworth της δεκαετίας του 1990. Επίσης οδήγησε στο 1997-1998 Escort World Rally Car, το οποίο σήμανε ένα θριαμβευτικό τέλος για το όνομα Escort στο χώρο των αγώνων ράλι.

Εξάλλου, δύο εκδόσεις υψηλών επιδόσεων του FWD Fiesta δημιουργήθηκαν την περίοδο αυτή – το RS Turbo και το RS1800, το δεύτερο με τον βραβευμένο 16-βάλβιδο twin-cam κινητήρα Zetec. Αργότερα, υπήρξαν FWD και 4WD μοντέλα Escort RS2000.

Στη συνέχεια ήρθε η σχεδιαστική και μηχανολογική επανάσταση της Ford Ευρώπης που δημιούργησε το Ford Focus, το 1998. Το όνομα RS εμφανίστηκε πάλι το 2002, με την πρώτη γενιά 215PS Focus RS, που συνέχισε το θρύλο των Ford RS, χρησιμοποιώντας έναν υπερτροφοδοτύμενο κινητήρα Duratec 2.0-λίτρων και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης για τη δημιουργία μιας εμπειρίας ‘αυτοκινήτου Παγκόσμιου Ράλι για το δρόμο’.

Οι 4501 μονάδες της αυστηρά περιορισμένης έκδοσης παραγωγής εξαντλήθηκαν γρήγορα, αποδεικνύοντας την συνεχή ζήτηση για μοντέλα Ford υψηλών επιδόσεων σε όλη την Ευρώπη – μία ζήτηση που ικανοποιήθηκε το 2009 με το λανσάρισμα του νέου 305 PS Ford Focus RS.

Χρονικό των μοντέλων RS της Ford Ευρώπης:

Μοντέλο

Λανσάρισμα

Escort RS1600

1970

Capri RS2600

1970

Escort RS2000

1973

Capri RS3100

1973

Escort RS1800

1975

Escort RS Mexico

1976

Escort RS2000 Mk II

1976

Escort RS1600i

1981

Escort RS Turbo

1984

RS200

1985

Sierra RS Cosworth

1985

Escort RS Turbo

1986

Sierra RS500 Cosworth

1987

Sierra RS Cosworth (saloon)

1988

Sierra RS Cosworth 4x4

1990

Fiesta RS Turbo

1990

Escort RS2000

1991

Escort RS Cosworth

1992

Fiesta RS1800

1992

Escort RS2000 4x4

1994

Focus RS

2002

Focus RS

2009

Ford